Wednesday 18 January 2012

Air Asia X ke Europe & India di Tamatkan!

Berita 2-3 hari yang lalu saya rasa banyak membuatkan kawan-kawan kaki travel kita' frust'. Apa tidak nya, laluan utama tambang murah dari Malaysia ke Eropah (London & Paris) dan India (mumbai & Delhi) akan ditamatkan seperti tarikh berikut ;

1. Mumbai - 31 Januari 2012
2. Delhi - 22 Mac 2012
3. London - 31 Mac 2012
4. Paris - 30 Mac 2012

Penamatan laluan tersebut menurut CEO Air Asia X, Azran Osman-Rani adalah disebabkan harga minyak dan keadaan ekonomi Europe.

Manakala bagi laluan Mumbai & Delhi adalah berkaitan masalah VISA dan juga kenaikan caj airport & handling.

Pastinya keputusan menamatkan laluan ini menghampakan kawan-kawan yang sudah berangan-angan ke destinasi tersebut. Saya sangatlah berharap MAS yang mempunyai peluang baik ke London agar menawarkan harga yang terbaik dan kompetitif! Jadi tak banyak lah orang mengeluh "now not everyone can fly".

CEO nya menafikan keputusan yang diambil disebabkan MAS.

Berita baik nya pula, bagi yang dah simpan ang pau, boleh berangan untuk ke sydney pula. Laluan baru Air Asia X ini akan bermula pada 1 April 2012 dengan tambang sehala bermula dengan harga RM199.


Teringat berita tahun 2009 dulu, seorang wanita yang melahirkan anak dalam penerbangan ke penang-kuching mendapat tiket percuma seumur hidup. Kebetulan sungguh ada doktor dalam penerbangan yang sama!



6 comments:

  1. salam,
    best dpt info yg berguna di sini, maklumla i pun mmg sgt2 minat travelling.

    ReplyDelete
  2. lamanya dah tak update blog?

    ReplyDelete
    Replies
    1. agak busy lately.. tq singgah. nanti2 org update.

      Delete
  3. Ya ke? yang saya dengar laluan Air Asia X di tamatkan kerana Mas akan menerima kapal terbang 2 tingkatnya tak lama lagi......

    ReplyDelete
  4. laluan AirAsia X ditamatkan tu melalui bacaan di akhbar.

    ReplyDelete